Szybki rozwój gdańskiego portu sporym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla innych portów w Europie

Pełen energii rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w EuropieOd dwóch lat port w Gdańsku osiąga kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a dynamika zmian zaskakuje wszystkich. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto przy nim prace, to nikt nawet nie marzył że tak się to wszystko rozwinie. W końcówce minionego wieku zainicjowana została idea uruchomienia w Gdańsku terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, ponieważ już wtedy widziano duży potencjał w morskim transporcie. Do realizacji tego projektu wybrano spółkę DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak i całościową budową. W 2007 roku w czerwcu rozładowana została pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się naprawdę szybki rozwój portu. Jednym z najważniejszych etapów w jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniej obsługi jednostek przypływających z Azji. Przez to port DCT już w roku 2010 uzyskał 180-procentowy wzrost, dołączając tym samym do grona najszybciej rosnących się portów na całym świecie. Tak dynamiczny wzrost wcale się nie skończył, i kolejne lata również skończyły się dużym sukcesem.

Dalszy duży krok nastał rok później, kiedy port zaczął przyjmować najdłuższe wtedy jednostki mające ładowność około 15,5 tysiąca jednostek. Tym sposobem wstąpił on do ekskluzywnego klubu portów głębokowodnych w Europie, co otworzyło mnóstwo nowych możliwości, szczególnie mając na uwadze jego świetną lokalizację. Port w Gdańsku leży w tak korzystnym miejscu, że obsługuje całą Wschodnią i Środkową Europę, i w stu procentach korzysta z tej możliwości, rozładowując coraz większą ilość ładunków które są transportowane przez Bałtyk. Minione dwa lata to następne wzrosty, co już obecnie pozwala na to żeby konkurować z większością portów w tym regionie, to znaczy Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak ostatnio powiedział w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, władze portu planują, żeby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i żeby to się udało planowane są kolejne ważne inwestycje. Między innymi zaczęła się budowa jeszcze jednego terminala kontenerowego, jaki znacząco powinien rozszerzyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsłużenie dużo większej liczby jednostek.

Tagi: , , ,

Comments are Closed on this Post