Coraz to nowe rekordy na rozbudowanym w tym roku Kanale Sueskim

Kolejne rekordy na wyremontowanym niedawno Kanale Sueskim

Coraz to nowe rekordy na rozbudowanym w tym roku Kanale SueskimMorski transport jest zaliczany do najbardziej ekonomicznych, ale i tak ogromną rolę odgrywa w nim trasa, którą trzeba pokonać. Dziś większość światowego handlu jest prowadzona między krajami azjatyckimi a Europą oraz Ameryką, a bardzo istotną rolę w nim zaczął odrywać Kanał Sueski, jaki łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Może on obecnie zaoferować najlepsze połączenie Z Azji do Europy, dzięki temu, że nie ma potrzeby opływania afrykańskiego kontynentu redukuje przeciętną podróż o dwa tygodnie. Już na dzień dzisiejszy przez wody tego kanału przepływa prawie pięćdziesiąt jednostek kontenerowych dziennie, co daje siedmioprocentowy udział światowego transportu morskiego. Właściciel kanału, czyli rząd Egiptu planuje, że za następne dziesięć lat ta liczba się podwoi, a tym samym znacznemu powiększeniu może ulec udział procentowy tej trasy w światowym handlu. Takie same plany dotyczą ewentualnych zysków, jakie ma wygenerować działalność kanału. Władze Egiptu mówią nawet o kwocie trzynastu miliardów dolarów, w co jednak nie bardzo wierzy spora część ekonomistów.

Tak perspektywiczne plany są skutkiem z uruchomienia nowej trasy kanału, co miało miejsce w sierpniu tego roku. Nowa nitka powstała równolegle do starego kanału, przez co jest obecnie możliwy ruch dwustronny, bez konieczności wielogodzinnego czekania na wolne miejsce. Jego długość wynosi 35 kilometrów, a powstał w szybkim tempie, bo w kilkanaście miesięcy. Początkowo planowano jego budowę na trzy lata, jednak ponad 40 tysięcy pracowników robiących przy jego przekopywaniu przyczyniło się do szybkiego zakończenia prac. Na dzień dzisiejszy droga kanałem trwa w okolicach jedenastu godzin, więc jest to dużo lepiej niż przed otwarciem nowej nitki. Kanał już obecnie pobija coraz to nowe rekordy, jeśli chodzi o ilość obsługiwanych statków. W jednym z pierwszych dni września przeprawiło się nim 70 statków mających łączną nośność 4 mln ton, co na dzień dzisiejszy jest nowym rekordem. Rekordy zwiększają się także jeżeli chodzi o rozmiar samych statków, zarówno od południa jak i od północy na razie największymi jednostkami są kontenerowce mające nośność 200 tysięcy ton.

Tagi: , , ,

Comments are Closed on this Post